Inventory Planning IT-020-4(6) merupakan suatu Subjek pembelajaran khusus bagi kursus Sistem Komputer untuk pelajar-pelajar mempelajari tentang kepentingan Inventori bagi sesebuah Organisasi. Pendedahan tentang kepentingan Sistem Inventori berkaitan pembangunan Sistem yang berasaskan komputer telah diberi penekanan di dalam membuat Analisis dan Rekabentuk Sistem Inventori yang hendak dibangunkan.
Monday, 11 July 2011
FORMAT LAPORAN PEMBANGUNAN SISTEM
1.0 MEMBUAT FORMAT LAPORAN
o Format laporan bagi Pembangunan Sistem dijalankan secara sistematik.
o Memudahkan pihak yang menilai sistem melihat pembangunan sistem secara berfasa.
2.0 FORMAT LAPORAN
a)Format bagi menyediakan Laporan Pembangunan Sistem Inventori adalah sebagaimana berikut:
o Pendahuluan
o Analisis Keperluan Sistem (Requirement Analysis)
o Mengkaji Sistem Sedia Ada (Sistem Lama)
o Pembangunan Sistem Baru
o Pengujian Sistem (Sistem Testin)
o Operasi dan Penyelenggaraan.
3.0 CADANGAN BAGI FORMAT LAPORAN SISTEM
a) PENDAHULUAN :
o Menentukan Sistem yang dijalankan loleh Organsasi.
o Meninjau jenis tugas yang dijalankan oleh ahli-ahli di Organisasi.
o) Tenaga (Sumber Manusia) yang terlibat di dalam Operasi
b) ANALISIS KEPERLUAN:
o Membuat analisis keperluan bagi proses kerja seseuah organisasi.
o Meninjau apakah output yang dihasilkan bagi organisasi.
o Mengetahui objektif yang hendak dicapai oleh organisasi.
c) MENGKAJI SISTEM SEDIA ADA.
o Pembangunan Sistem akan mengkaji Sistem sedia ada yang beroperasi di Orgnasisasi.
o Memerhati proses sedia ada yang terdapat di dalam organisasi.
o Meninjau Output sedia ada yang dihasilkan oleh Organisasi.
d) PEMBANGUNAN SISTEM BARU
o Pembangunan Sistem Baru dimulakan dengan mengenalpasti Output yang hendak dihasilkan.
o Merangka Data Flow Diagram (DFD).
o Merangkan Hubungan yang terlibat (relationship)
o Merangka jadual kerja Pembangunan Sistem (Time Frame)
-Jadual Kerja
-Carta Gantt
-Carta PERT
o Membangun Sistem dengan Menggunakan program yang dipilih.
o Membangunkan Menu yang terlibat dengan Laporan yang dikehedaki.
e) PENGUJIAN SISTEM.
a)Pengujan Sistem dijalankan sebagaimana berikut:
o Pengujian Unit
o Pengujian Integrasi
o Pengujian Sistem (Secara keseluruhan)
f) OPERASI DAN PENYELENGGARAAN
o Sistem selesai diuji dan pembetulan, proses Operasi Sistem di Organisasi di buat.
o Proses ‘Installation’ dijalankan dan diberi latihan Penggunaan kepada ahli-ahli yang terlibat.
o Penyediaan manual Pengguna kepada Ahli-ahli.
o Proses Pemantauan dilakukan bagi membuat Penyelenggaraan.
o Penyelenggaraan Sistem dijalankan memastikan agr pengguna dapat Mengakses
o Sistem secara berkesan dan menyelesaikan segala kesilapan yang berlaku.
o Tempoh Penyelenggaraan akan ditentukan oleh Pihak Pembangunan Sistem dengan pihak organisasi mengikut Perjanjian yang dimeterai
KAJIAN SISTEM MASA DEPAN
o Sistem yang dibangunkan adalah Berasaskan Web(Internet)
o Mempunyai Capaian yang mudah oleh pengguna
o Sistem dapat dipertingkatkan secara berperingkat.
o Sistem sentiasa dibuat penambahbaikan untuk memudahkan Pengguna.
0 Sistem mempunyai Jangka Hayat mengikut peredaran masa dan menunggu keusangan Sistem.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment